Projekt ten był drugim spotkaniem dwóch klas szkół średnich z Polski i Niemiec. Pierwsze spotkanie odbyło się we wrześniu 2019 r. w Krzyżowej. Chociaż obie klasy mają różne profile zawodowe, głównym tematem projektu były ogólnie perspektywy zawodowe oraz międzykulturowość. Dzięki metodom edukacji pozaszkolnej uczestnicy mieli odkryć swoje mocne strony i nowe zainteresowania oraz wymienić poglądy na temat zmiany perspektyw i planów na przyszłość. Chodziło również o to, aby dać im możliwość czerpania przyjemności z komunikacji i refleksji. Wiek uczestników: 16-18 lat
Ograniczenia związane z pandemią
Ze względów bezpieczeństwa, w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, kierownictwo polskiej szkoły zmuszone było w ostatniej chwili zrezygnować z udziału w spotkaniu. Po telefonicznym uzgodnieniu z PNWM w Poczdamie i nauczycielem klasy niemieckiej, projekt mógł wyjątkowo odbyć się tylko z klasą niemiecką. Program projektu musiał zostać zmieniony.
Mimo wszystko: projekt polsko-niemiecki!
W celu utrzymania kontaktu z polską grupą odbyła się wideokonferencja Skype. Przed wspólną rozmową zostały przygotowane pytania, do których obie grupy miały się przygotować:
- Jak wygląda aktualna sytuacja w związku z pandemią w obu krajach i jakie są sposoby radzenia sobie z nią?
- Perspektywy na przyszłość w życiu prywatnym i zawodowym
- Możliwość spotkania w przyszłości
Krótko o metodach
W celu zachowania międzykulturowego charakteru projektu i spełnienia życzenia grupy niemieckiej, aby dowiedzieć się więcej o kulturze polskiej w Berlinie, zorganizowano wizytę w Polskiej Kafejce Językowej. Wizyta składała się z wykładu z prezentacją oraz rozmowy z szefową stowarzyszenia.
W trakcie trwania projektu, wprowadzono w życie założenia patrycypacji poprzez wprowadzenie różnych form zaangażowania. Na początek wszyscy uczestnicy zostali poproszeni o nazwanie własnych oczekiwań i obaw, do których prowadzący odwoływali się w trakcie trwania projektu. Ważną częścią programu była również metoda samoorganizacji, w ramach której wszyscy uczestnicy w małych grupach przejęli odpowiedzialność za określone posiłki. Ponadto, poprzez różne ćwiczenia, zadania i działania, prowadzący starali się ożywić poczucie przynależności do zespołu. Jako wprowadzenie do niektórych bloków zajęć, wprowadzone zostały krótkie ćwiczenia aktywujące grupę (warm-up).
Zajęcia merytoryczne związane z tematem spotkania były omawiane w blokach warsztatowych i pogłębiane każdego dnia. Dało to uczestnikom możliwość zastanowienia się nad rolą własną i innych osób w zespole i czas na refelksję. Po każdym ćwiczeniu wystarczająco dużo czasu zaplanowano na moderowaną ewaluację.
- Termin spotkania: 2-6.03.2020
- Miejsce projektu: HochDrei e.V. Kształcenie i Spotkania w Brandenburgii, Potsdam
- Szkoła PL: Powiatowy Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. J. Siwińskiego in Legionowo, http://pzsplegionowo.pl