Zdjęcie – obrazek – rzeźba. Jesteśmy aktywni lokalnie

160610_LOKALAKTIVW ramach projektu uczestnicy wzięli udział w kampanii PNWM #2gether4more. Podczas spotkania młodzież przeprowadzała wspólne akcje społeczne z lokalnymi mieszkańcami (i dla nich). Zaplanowana była również wystawa. Podczas przygotowań uczniowie rozmawiali o swoim lokalnym zaangażowaniu oraz o tym, jak można się zaangażować społecznie. Dzieci wzięły udział w kampanii promującej zaplanowane wydarzenie oraz uświadomiły sobie, jakie efekty może przynieść ich zaangażowanie na rzecz lokalnej społeczności. Wspólnie przygotowane plakaty w dwóch językach można było zobaczyć w całej miejscowości, przez co dotarły do licznych mieszkańców. Na wernisażu i wystawie kończących spotkanie wzięło udział 17 osób z Mikuszewa.

Wiek uczestników: 9-11 lat


Priorytetem spotkania było oczywiście zapoznanie się, wymiana i wspólne międzykulturowe doświadczenia. Dzieci uczyły się przejmowania odpowiedzialności w grupie, realizowania własnych pomysłów, zdobyły zrozumienie innej kultury, motywację do nauki języków oraz zawierały nowe przyjaźnie.

Młodzi uczestnicy biorący udział w projekcie doświadczyli intensywnie tego, czym jest praca w międzynarodowym zespole, co oznacza akceptowanie odmiennego zdania oraz szukanie kompromisów.

Krótko o metodach

W centrum pracy metodycznej stały prace artystyczne. Zakończony sukcesem wernisaż oraz wystawa pokazały dzieciom, jak można się lokalnie zaangażować.

Praca w małych grupach pobudzała do nawiązywania kontaktów między polskimi i niemieckimi uczestnikami. Dobra współpraca była widoczna szczególnie podczas gry miejskiej we Wrześni.

Na początku każdego dnia przeprowadzano tzw. rozgrzewki (warm-up). Ćwiczenia z zakresu animacji językowej ułatwiały komunikację i pokazywały możliwości komunikacji niewerbalnej, które wymagają jedynie trochę odwagi. Ćwiczenia wspierające współpracę wpływały na pozytywną dynamikę grupy, pomagały przezwyciężyć niepewność oraz wzbudzić zaufanie między grupami.

Różne możliwości udzielania się miały na celu zmotywować uczestników i wprowadzić ich w rolę organizatorów ich własnego spotkania.

Dzieci przygotowywały posiłki samodzielnie. W polsko-niemieckich grupach i z pomocą osoby dorosłej uczestnicy przyrządzali różne posiłki oraz przejmowali odpowiedzialność za to, aby wszyscy się najedli do syta i byli zadowoleni.

Podsumowanie

Dzieci czerpały radość z wykonywania prac artystycznych. Także prezentacja ich prac w formie wystawy sprawiła, że były dumne z wyników swojej pracy.

Szczególnie podobała im się samoorganizacja, w tym wspólne robienie zakupów i gotowanie. Uczestnicy przy okazji przeżyli wiele zabawnych chwil.  Było też wiele powodów do dumy, kiedy wszystko udało się tak, jak zaplanowano.

Projekt potwierdza, że udaną wymianę międzynarodową można przeprowadzić także z młodszymi! Czasami wymaga to jednak znalezienia nowych metod odpowiednich do wieku grupy, albo zastosowania metod pracy z młodzieżą, które dopasuje się do umiejętności i potrzeb młodszych dzieci. Jeśli się to uda, spotkaniu nic już nie stoi na drodze.

  • Miejsce projektu: MDSM Mikuszewo
  • Czas projektu: 5.-10.06.2016
  • Partnerska instytucja edukacyjna DE: HochDrei e.V.
  • Szkoła DE: Grundschule aus Rathenow
  • Szkoła PL: Szkoła Podstawowa nr 1, Złotów