Komunikatywność i umiejętność pracy w zespole to kluczowe kompetencje w życiu zawodowym, ale także prywatnym. Środowisko pracy staje się coraz bardziej heterogenne. Pracujemy z ludźmi zarówno z różnych kontekstów kulturowych, jak i z różnym zapleczem zawodowym. Przy tym ważne jest to, aby komunikacja była wrażliwa, krytyczna i pozostawiała przestrzeń dla różnych postaw i umiejętności.
Wiek uczestników: 17-18 lat
Młodzież zajmowała się tematem komunikacji i pracy w zespole, z naciskiem na pracę w zespole międzynarodowym. Podczas różnych ćwiczeń uczestnicy konfrontowali się z różnymi zadaniami, musieli znajdować wspólnie rozwiązania i zastanowić się na ewaluacją wspólnej pracy.
Krótko o metodach
Symulacje i gry kooperacyjne wymagały efektywnej współpracy w małych grupach, nierzadko też dalszej współpracy między konkurującymi zespołami. W końcowej rundzie był czas na dyskusję o wyzwaniach oraz alternatywnych rozwiązaniach.
Umiejętności pracy w zespole uczniowie mogli wypróbować w ramach samoorganizacji. W małych polsko-niemieckich grupach przygotowywano wszystkie posiłki. Było nie lada wyzwaniem ze względu na liczebność grupy liczącej prawie 40 osób. W praktyce oznaczało to: dyskutowanie, szukanie rozwiązań oraz kompromisów.
Podsumowanie
Dobierajac ćwiczenia i gry kadra wzięła pod uwagę zainteresowanie techniczne uczniów z niemieckiego Oberstufezentrum. Zajęcia zespołowe miały charakter praktyczny, przez co bardzo odpowiadały młodzieży. Wiele ćwiczeń wywołało żywe dyskusje, a te z kolei wspierały pozytywną dynamikę grupy.
Szczególnie uczniom ze szkół technicznych można zaoferować wiele ciekawych ćwiczeń, które nie tylko trenują pracę w zespole, ale także umożliwiają zastosowanie ich praktycznych umiejętności.
- Miejsce projektu: HochDrei
- Czas projektu: 29.02.-4.03.2016
- Partnerska placówka kształceniowa: MDSM Mikuszewo
- Szkoła DE: Oberstufenzentrum Technische Informatik Industrie Elektronik Energie Management (TIEM)
- Szkoła PL: Zespół Szkół Komunikacji i. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu